Pai en Nong Khai - Reisverslag uit Nong Khai, Thailand van Dide en Lisanne - WaarBenJij.nu Pai en Nong Khai - Reisverslag uit Nong Khai, Thailand van Dide en Lisanne - WaarBenJij.nu

Pai en Nong Khai

Door: Dide en Lisanne

Blijf op de hoogte en volg Dide en Lisanne

22 Juni 2016 | Thailand, Nong Khai

Hee!

Eenmaal aangekomen in het leuke hippie dorpje Pai hadden we in de avond met twee Canadese jongens afgesproken, die we tijdens de kookcursus in Chiang Mai hadden ontmoet. Toevallig waren zij ook in Pai. Al snel ontstond het plan om de volgende dag samen met hun en hun gehuurde auto op pad te gaan en de omgeving van Pai te gaan verkennen met een Road trip.

Zondagochtend vertrokken we vroeg en hebben we een soort 'see Pai in 1day trip' gedaan. We begonnen bij de grote witte Budha op een berg waar we tevens uit konden kijken op het dal waar Pai lag. Hierna zijn we doorgereden naar een waterval en de Pai Canyon. De Canyon was erg indrukwekkend met alle diepe afgronden en mooie uitzichten. Vervolgens zijn we naar de Land Split gegaan. Een aantal jaren geleden is hier een aardbeving geweest waardoor er een grote kloof is ontstaan. Een community biedt rondleidingen en zelf gemaakte juices en hapjes aan (dat allemaal wordt verbouwd op de Farm rondom de Land Split). Uiteindelijk mag je zelf een donatie doen voor wat je het waard vond, erg bijzonder! Hierna zijn we doorgegaan naar Chinatown waar tevens een viewpoint was. Na een korte stop bij een waterval en om te lunchen begon onze langste autorit; op naar de Lod Cave. Na een dik uur rijden door de bergen kwamen we daar aan het einde van de middag aan. Met een bamboe bootje gingen we met onze Thaise gids (die nauwelijks Engels kon) de gigantische grotten in. Expres zijn we rond zonsondergang hierheen gegaan zodat alle duizenden vogels de grot in vlogen en tegelijk de vele vleermuizen ontwaakten en de grot uitvlogen. Daarbinnen leek het een soort andere wereld en met olielamp en onze hoofdlampjes hebben we ook nog hele stukken door de grotten gelopen en alle stalagmieten en stalagtieten kunnen bewonderen. Eenmaal terug in Pai hebben we onze Canadese vrienden als bedankje getrakteerd op een uitgebreid avondmaal dat we hadden gehaald bij allerlei kraampjes. Een goeie afsluiter van de dag en nog een gezellige avond!

Maandag lieten we Pai alweer achter ons. Eerst namen we de bus terug naar Chiang Mai om vanuit daar met de nachtbus naar Nong Khai af te reizen. De start plek van onze tocht langs de Mekong aan de Noordoost kant van Thailand, ook wel Isan genoemd.

Om 7u in de ochtend kwamen we (enigszins moe van de nachtbus) aan in Oung Khai. Gelukkig hadden we snel een guesthouse gevonden waar ze nog een kamertje voor ons vrij hadden ėn waar we tevens op dit tijdstip al terecht konden. Na een korte powernap zijn we dit stadje maar eens gaan verkennen. Om de hoek lag een typische Thaise markt en ons guesthouse ligt aan de rustige Mekong boulevard. Vanuit hier kijk je dus uit op Laos want de Mekong is de grens tussen Thailand en Laos. In de middag zijn we de Hollanders uit gaan hangen en zijn we op de fiets langs de Mekong en door het platteland gaan fietsen. Echter totdat het ons te warm werd en het tijd was voor ons zogeheten 'drie uurtje': ijskoffie in een koffie tentje met airco! Tussen drie en vier is het hier namelijk op z'n heetst dus dat 'drie uurtje' komt altijd als geroepen. Opmerkelijk is dat het hier al zoveel minder toeristisch is dan in de andere plekken waar we zijn geweest. Het communiceren gaat vooral met handen en voeten, een uitdaging dus! Zolang ze voor Dide de twee woorden 'no sugar' en voor Lisanne 'no spicy' verstaan, dan komen we een heel eind hier in het noordoosten. Na een geslaagd diner aan de rivier werd het op de boulevard steeds drukker. De plaatselijke bevolking ontwaakten: van eettentjes, tot voetballende kinderen, dansclubjes en bijzondere barretjes en cafeetjes.

Vandaag zijn we opnieuw op de fiets gestapt en hebben we de andere helft van Nong Khai ontdekt. We zijn naar de eerste Thai Laos Friendship bridge gefietst dat de verbinding maakt tussen de twee landen en waar veel backpackers de oversteek maken. Wij blijven echter aan de Thaise kant en genieten van het uitzicht op Laos. Na een fietstochtje door het platteland zitten we nu weer heerlijk in een koffie tentje met ijskoffie.

Morgen vervolgen we onze Mekong tocht en reizen we per bus af naar Nakhon Phanom. Benieuwd wat dat ons gaat brengen.

Liefs Dide en Lisanne

• 22 Juni 2016 - 08:52

Janneke:

Wat een heerlijk verhaal om te lezen. Het klinkt echt alsof jullie er volop van genieten. Heel veel plezier op de boot!!!
    XxJanneke

• 22 Juni 2016 - 09:29

Miriam:

Wat geweldig allemaal! Nog een heel fijne reis

• 22 Juni 2016 - 12:05

Niels:

Ha san en dide, wat een heerlijk reisverhaal weer! Geniet ervan!

• 22 Juni 2016 - 14:00

Maaike:

Super super gaaf! Ik ben aan de andere kant van de Friendship brug geweest... :) Enjoy! X

• 22 Juni 2016 - 22:11

Minga Jongen:

top hoor meiden weer zoveel leuke dingen gedaan. ik blij jullie volgen x