Hanoi en Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Dide en Lisanne - WaarBenJij.nu Hanoi en Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Dide en Lisanne - WaarBenJij.nu

Hanoi en Sapa

Door: Dide en Lisanne

Blijf op de hoogte en volg Dide en Lisanne

08 Juli 2016 | Vietnam, Hanoi

Hee!

Ons eerste week Vietnam zit er al weer op. Zaterdag zijn we naar Hanoi gevlogen waar we in de stromende regen aankwamen, gelukkig de enige regenbui die we daar hebben gehad. We zijn (wederom) als backpackers, met de lokale bus, bij ons hostel gekomen. Een busreis van 1uur voor 30 cent per persoon; ook hier is het leven nog steeds erg goedkoop. Alleen moesten we nog wel even wennen aan het omrekenen van euro naar dong want 1 euro is 25.000 dong, we zijn hier dus constant miljonair!

Zondag zijn we de stad ingegaan en hebben we 's ochtends meteen onze twee tours naar Sapa en Halong Bay bij Friends Travel Vietnam geboekt. Na wat leuke tips gekregen te hebben zijn we zelf op pad gegaan met onze lonely planet wandeltocht. Hanoi is een leuke en gezellige stad met tal van marktjes en uiteraard weer heerlijk streetfood. Het enige minpuntje zijn alle duizenden scooters die constant toeteren en vooral Lisanne blijft daar iedere keer van schrikken. Verkeersregels kennen ze hier niet maar Dide kan het steeds beter hendelen dus zo komen we er wel! Tijdens de lunch was het dan eindelijk zo ver; onze eerste verse springroll. Dide had het er al lang over en nu snapte Lisanne hoe dit komt want wat was het lekker! In de middag hebben we nog een heel aantal leuke wijkjes ontdekt en 's avonds gegeten bij een tentje dat bekend stond om zijn Bun Cha; noedels met pork en fried springrolls gevuld met pork en shrimps. Daarna terug naar ons hostel want ze hadden daar elke dag happy hour waarbij je gratis bier kon krijgen, daar moesten we natuurlijk gebruik van maken. Helaas smaakt het traditionele Vietnamese bier (bia ho) naar festival bier, oftewel heel waterig. Maar ondanks dat zaten we heerlijk op het terras met uitzicht over heel Hanoi.

Op maandag zijn we richting het Vietnamees Nationaal Historisch Museum gegaan. Echter toen we aankwamen bleek dat het museum altijd open is, behalve de eerste maandag van de maand. Drie keer raden welke dag het was... Maar niet getreurd, we hadden al snel een nieuw plan en vertrokken met de stadsbus naar het Mausoleum complex. Hier was een park en een museum over Ho Chi Minh dat wél open was. Erg interessant om meer over deze man te weten te komen. Ho Chi Minh heeft Vietnam onafhankelijk gemaakt van de Franse kolonisten. Na deze culturele verdieping zijn we gaan lunchen bij een tentje waar ze Banh Mi verkopen. Dit zijn Franse baguettes gevuld met Vietnamese ingredienten zoals pork/chicken/beef, ei, sla en vooral heel veel kruiden en dat alles voor slecht 1 euro! Super lekker en dat gaan we zeker vaker lunchen. Je zag sowieso in Hanoi veel invloeden van Frankrijk. In de middag, na een stop bij het mooie stadsmeer, hebben we echter de 40 graden aangetikt. We hadden dus niet veel keus om bij de Starbucks te 'schuilen' met een ijskoffie ;) Na een chill middagje zijn we in de avond met de nachtbus richting Sapa vertrokken, op naar de bergen met het uitzicht over de velen rijstvelden.

Om 3u in de nacht kwamen we aan in het dorp. Gelukkig konden we nog even blijven liggen in de bus (met zowaar een soort bedden in plaats van stoelen) maar om 6 uur werden we toch echt de bus uitgegooid en gingen we met onze Sapa-tour-groep opzoek naar ons hotel waar we konden douchen en ontbijt kregen. Om 8uur werden we daar opgehaald door onze gids Su. Samen met haar zijn we dwars door alle rijstvelden en bergen gaan hiken. Super gaaf maar voor Lisanne soms wel pittig vooral omdat het soms aardig glad was. Het was daarom ook enorm fijn dat er een hele Vietnamese familie met kleine meisjes van rond de 10 jaar met ons mee liep en ons hielp tijdens de trekking. Heel bizar om te zien hoe makkelijk de locals hier klimmen en klauteren alsof het niets is. In totaal hebben we die dag 13km gewandeld. Moe maar voldaan van de tocht met prachtige uitzichten kwamen we aan het einde van de middag aan bij het huis van Su. Hier hebben we samen met haar familie gekookt, gegeten en na een voetmassage ook geslapen. Heel leuk en bijzonder om tussen de locals te zitten en te zien hoe zij leven. Gek ook om dan bijvoorbeeld van Su te horen dat ze er van droomt om een keer naar Hanoi of Ha Long te kunnen gaan maar dat simpelweg nooit heeft gekund. Ze is nog nooit ergens anders geweest dan de bergen in Sapa.

De volgende dag hebben we voor het eerst onze wegen gesplitst. Dide ging de hike doen en Lisanne nam de makkelijke weg waarbij het zoontje van Su (8jaar) meeging om de weg te wijzen. Het had namelijk de hele nacht geregend dus alle paden waren enorm modderig en glad. Achteraf gezien de beste keuze; Dide heeft een fantastische hike gehad maar het was goed dat Lisanne de mainroad had genomen want het was nog zwaarder en lastiger dan de dag ervoor. Tijdens de lunch zagen we elkaar weer en gingen we eten bij de zus van Su. Dit was tevens het eindpunt van de trekking, vanuit hier zijn we met een busje over een 'hobbel de bobbel'-weg terug gegaan naar Sapa. Helaas begon het weer te regenen maar samen met onze gezellig groep (met 4nederlanders en 2oosterijkers) hebben we ons wel vermaakt. 's Avonds vertrok onze nachtbus weer terug richting de bewoonde wereld.

Helaas was Lisanne ziek geworden in de bus en zijn we daarom de volgende ochtend niet naar Halong Bay vertrokken zoals we gepland hadden. Gelukkig konden we de tour naar Halong Bay heel makkelijk twee dagen verschuiven, dus nu vertrekken we zaterdagochtend (morgen). Donderdag is Lisanne rustig uit gaan zieken in bed en heeft vooral geslapen. Dide is alleen op pad gegaan en heeft Hoa Lu Prison bezocht wat tegenwoordig een museum is. De gevangenis is gebouwd door de Franse kolonisten om Vietnamese opstanders (communisten) in op te sluiten. Later werd het door de Vietnamese overheid gebruikt om Amerikaanse piloten in op te sluiten.

Vanochtend voelde Lisanne zich na een goede nachtrust gelukkig weer een stukje beter en zijn we op schoenen jacht gegaan. Dide is erg goed in afdingen en heeft Adidas schoenen gescoord voor 11 euro (de helft van wat ze er voor vroegen). Na een rustig middagje en een klein dutje voor de zieke, gaan we straks onze laatste avond Hanoi tegemoet. Dit gaan we afsluiten met een bezoek aan het Water Puppet Theater voor een voorstelling, we zijn erg benieuwd.

Liefs,
Lisanne en Dide

• 08 Juli 2016 - 19:51

Karin Van Vucht:

Wat leuk al die verhalen,
    Word maar gauw beter Lisanne!
    Slaap lekker uit!!

• 09 Juli 2016 - 10:24

Minga Jongen:

Wat mooi weer allemaal, wij hebben daar ook veel gezien toen we in Viëtnam waren vonden het een heerlijk, bovendien veilig land, jammer dat je dan ziek bent, maar hoop dat dat nu weer achter je ligt Lies. Ik wens jullie nog prachtige dagen en de verhalen live komen nog wel,
    hier begint eindelijk de zomer een beetje,
    liefs,