Mekong delta - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Dide en Lisanne - WaarBenJij.nu Mekong delta - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Dide en Lisanne - WaarBenJij.nu

Mekong delta

Door: Dide en Lisanne

Blijf op de hoogte en volg Dide en Lisanne

27 Juli 2016 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Xin chào,

Wauw wat was de Mekong delta gaaf! Terug van weg geweest, in Thailand zijn we langs de Mekong gereisd en nu in Vietnam hebben we het einde bezocht met alle kleine vertakkingen. We hadden voor 2 dagen een privé toer geboekt door de Mekong delta. Zondag werden we om 7.30uur opgepikt bij ons guesthouse in Saigon (Ho Chi Minhstad) met een private car. Onderweg stopten we voor Vietnamese coffee, gevolgd door een stop voor het fruit ramboetan (familie van de lychee). Eenmaal op een van de eilanden stapten we van de auto over op een scooter, voor een korte trip naar onze lunch plek midden in de delta. Die lunch was echt fantastisch, we kregen bamboe met kip, groentesoep, garnalen pakketjes, kip in limoengras saus en olifantenvis uit de Mekong. Hierna knalde onze buikjes letterlijk uit elkaar, maar gelukkig mochten we uitbuiken in hangmatten. Bijgekomen gingen we weer op pad en was het tijd voor een boottrip. We voeren door de kleine wateren en bezochten een coconut candy factory, waar we allerlei snoepjes mochten proeven en zagen hoe het gemaakt werd. Toen werden we naar onze Eco Homestay gebracht. Hier hebben we samen met moeder en zoon (die als tolk fungeerde) ons avondeten bereid en gezellig met de familie gegeten. Compleet uitgeput vielen we om 21.00uur al in slaap. Dit was maar goed ook want de volgende ochtend werden we om 5.00uur opgehaald voor een bezoek aan de floating market.

Met een klein bootje voeren we tussen alle marktbootjes. De boten verkochten voornamelijk fruit en groenten maar er waren ook floating restaurants en koffiebootjes. Wederom kregen we hier weer van alles te proeven, aan eten geen gebrek tijdens deze toer. We begonnen met jackfruit, wat we allebei graag nog wilde proeven maar niet echt lekker vonden. Toen was het tijd voor ons ontbijt vertelde de gids. We kregen eerst samen een bak noodles met bbq pork (Bun in het Vietnamees). Bij een ander bootje kregen we allebei nog glasnoodle soep (Hu tieu). En als toetje nog verse ananas. Ondertussen was het 'al' 7.00uur en knalde onze buikjes alweer uit elkaar. Na de floatingmarket gingen we weer de kleine wateren op en voeren we door een sirene van rust. We bezochten een cacao farm, hier kregen we van de eigenaar het hele proces van cacaovrucht tot cacaopoeder tot chocolade uitgelegd. Natuurlijk mochten we hier ook weer van alles proeven: chocolademelk, cacaonibs, pure chocolade en cacaowijn. Ons volgende bezoek was een noodle factory, hier mochten we zelf noodles maken en hebben we een noodlepizza gegeten. Rond 10.30uur waren we terug bij onze Eco Homestay en konden we even 1,5 uur uitrusten op bed. Wederom kregen we een heerlijke lunch die we aten met de twee zonen van de familie, die het erg leuk vonden om hun Engels te oefenen met ons.

Na de lunch was het tijd voor de fietstocht door de Mekong delta, een nieuwe tour guide kwam ons oppikken. Deze vrouw hield van fietsen en wilde heel graag een keer naar Nederland of Denemarken om daar te kunnen fietsen, de meeste Vietnamese gebruiken liever de scooter. We hebben fijn een paar uur rondgefietst door de smalle straatjes langs de watertjes. We bezochten een grote pedagoge en dronken nog een kokosnoot. Terug bij de Eco Homestay kregen we een Mekong pannenkoek (Banh xeo), een speciale pannenkoek gevuld met garnalen, pork, groenten en munt. Dit was het einde van deze geweldige toer; twee dagen vol nieuwe indrukken en mooie plekken. Rond 17.30uur waren we bij ons volgende guesthouse in Can Tho (de grootste stad in de Mekong delta). We waren al meer dan 12 uur wakker en erg moe, dus we zijn lekker op bed een filmpje gaan kijken en vielen we weer om 9.00 uur voldaan in slaap.

Dinsdag hadden we bij het guesthouse fietsen gehuurd en zijn we zelf op pad gegaan. 's Ochtends namen we vanuit Can Tho een pontje naar de overkant; weg uit de drukke stad, op naar de kleine straatjes en wateren. Daar hebben we rondgefietst en zijn we warm onthaald door alle kindjes die constant 'hello! hello! hello!' riepen. 's Avonds wilden we de night Market bezoeken maar helaas begon het aan het einde van de dag hard te regenen en hield dat niet meer op. Doorweekt en wel kwamen we dus terug van onze fietsdag; hebben we dat ook weer meegemaakt. Tenslotte is het in Vietnam 'regenseizoen' ook al hebben we daar nauwelijks iets van gemerkt tijdens onze reis ;).

Vanochtend hebben we ontbeten met Banh Mi (Vietnamese stokbrood gevuld met ei of pork, groenten en chilisaus). Om 12.00uur namen we de bus terug naar Saigon en gingen we naar hetzelfde guesthouse als een paar dagen geleden. Terug in de grote stad waar we de laatste dagen van onze reis zullen doorbrengen, de tijd vliegt voorbij!

Liefs,
Lisanne en Dide

• 27 Juli 2016 - 13:07

Minga Jongen:

In gedachten reis en eet ik mee, veel plezier met de laatse dagen meisjes

• 27 Juli 2016 - 14:49

Nanny:

Mooi bruin water in de Mekong!